Vereniging

Algemeen

SV Heythuysen is de voetbalvereniging van het dorp Heythuysen. De club telt ongeveer 425 leden van wie ongeveer 160 jeugdleden.
De vereniging wordt geleid door een bestuur, gesteund door een aantal commissies. De huidige clubkleuren zijn blauw – wit. SV Heythuysen speelt en traint op sportpark “Molenhoek”.

Aan spelende leden beschikt de club momenteel over vijf seniorenteams, 12 jeugdteams, 3 G-teams en een meisjesteam. Deze worden door diverse vrijwilligers en sponsoren gesteund in de beoefening van hun sport.

Historie

KMD (“Klein Maar Dapper”) was de naam van de nieuwe voetbalclub, die op 23 april 1922 in Heythuysen werd opgericht. In die tijd waren er zes jongeren die een bal kochten en zodoende aan de basis stonden van deze vereniging. Als clubkleur werd destijds gekozen voor groen en wit. Tegenstanders kwamen vooral uit Roggel en Haelen.
In dezelfde tijd werd er in de zomer ook gespeeld door een clubje jongeren dat zich HVV Wilhelmina noemde. In 1927 gingen deze beide clubs verder als één vereniging onder de naam “Sparta” met als kleuren zwart en geel. In deze kleuren werd in datzelfde jaar voor het eerst aan de competitie meegedaan.

In 1936 fuseert de vereniging met de recent opgerichte voetbalvereniging ADO (“Alles Door Oefening”) en gaan beide clubs samen verder onder de naam RKS Sparta. Ditmaal met de kleuren rood en blauw. Het was een succesvolle start, want de competitie 1936-1937 werd afgesloten met het kampioenschap in de tweede klasse. Na de nodige problemen binnen de club werd in 1940 een nieuwe start gemaakt onder de naam RKVV Heythuysen. De datum van deze nieuwe start, 10 november 1940, staat bij de KNVB dan ook nog steeds te boek als officiële oprichtingsdatum. De vereniging zelf houdt vast aan 1922 als jaar van oprichting. Vanwege deze heroprichting werd de club van de eerste klasse teruggezet naar de tweede klasse. In deze klasse werd de club in het seizoen 1942-1943 glansrijk kampioen. In 1944 kwam er door oorlogsgeweld een abrupt einde aan het voetballen tot na de bevrijding.

In 1951 verhuist RKVV Heythuysen naar de accommodatie aan de Prins Bisschoplaan. Opmerkelijk is dat de voetbalvereniging in dat jaar van clubkleuren veranderde. De rode broek verdween en de Heythuysenaren zouden voortaan spelen in een witte broek, blauw shirt en gestreepte sokken. In die periode werd er met wisselend succes gevoetbald. Men kwam in de vierde klasse terecht. Opmerkelijk was het feit dat er steeds meer jongeren gingen voetballen. In 1968 verschijnt er een heus clubblad, “de Blauwwitter”.

In 1972 verlaat de vereniging de Prins Bisschoplaan en betrekt de accommodatie bij de Sint Antonius molen. Er wordt direct achter de molen gespeeld. In 1980 was het jaar dat de club de laatste naamsverandering doorvoerde. RKVV Heythuysen werd SV Heythuysen. In deze periode werd met wisselend succes gevoetbald. Zowel bij de senioren als bij de jeugd werden diverse elftallen kampioen. In juni 1983 werd er weer clubgeschiedenis geschreven, de afdelingsbeker werd behaald. In 1992 worden de eerste initiatieven ondernomen om in 1993 te starten met een team van gehandicapte voetballers. Het G-voetbal in Heythuysen was een feit geworden.

In 2012 viert de vereniging haar 90-jarig bestaansfeest, gelijktijdig met het 20-jarig bestaansfeest van het G-voetbal in Heythuysen. De vereniging en de gemeenschap vieren drie dagen feest. Hoogtepunten hierbij zijn het maken van de luchtfoto, het penaltytreffen van de G-voetballers met Jean Marie Pfaff én de huldiging van voorzitter Frits Colbers met een koninklijke onderscheiding.

Op naar het eeuwfeest in 2022!

Accommodatie

De accommodatie bestaat uit een modern clubgebouw met 2 verdiepingen. Ondergronds bevinden zich zes moderne kleedlokalen, een scheidsrechterskleedkamer en een EHBO-ruimte. Op de bovenverdieping bevindt zich de kantine, de bestuurskamer, toiletten, keuken/voorraadruimte en het ballenhok.

De hogere ligging van de kantine zorgt voor een perfect zicht op het hoofdveld.

De vereniging heeft de beschikking over een 4-tal velden. Twee velden zijn voorzien van verlichting, waarvan één veld zelfs is uitgerust met wedstrijdverlichting. De multifunctionele parkeerplaats biedt ruim voldoende parkeergelegenheid voor de bezoekers van het sportpark.

De accommodatie is geen eigendom van de vereniging, maar wordt gehuurd van de Stichting Sportpark Molenhoek.