G-voetbal bij S.V. Heythuysen

G-voetbal en S.V. Heythuysen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het G-voetbal maakt al 30 jaar onderdeel uit van onze vereniging. En daar zijn we trots op! De KNVB is de eerste voetbalbond in de wereld die competities organiseert voor kinderen met een beperking en S.V. Heythuysen is een van de verenigingen die vanaf de start van deze competitie hieraan deelneemt.

G-voetbal in het kort

De G-voetballers voetballen volgens de normale regels van het 8 tegen 8. Er wordt op een half veld gespeeld met zogenoemde pupillendoelen (2 bij 5 meter). De wedstrijd duurt 2 x 30 minuten. Wel hebben de jeugd G-voetballers na elke wedstrijd een leuk toetje: er volgt altijd een strafschoppenserie. Sinds 2005 organiseert de KNVB een competitie voor 6- tot en met 16-jarigen. Spelers die te jong zijn voor de seniorencompetitie hoeven niet meer tegen volwassenen te spelen.

• Voor wie?
    Voor jongens en meisjes van 6 tot en met 16 jaar die een lichamelijk of verstandelijk handicap hebben. Jongens en meisjes voetballen met elkaar. Het is een gemengde competitie.

• Ledenaantal
    Wekelijks zijn een 10-tal jeugdleden en een 40-tal seniorenleden onder begeleiding van een 10-tal vrijwilligers actief op de voetbalvelden.

De G
van G-voetbal

De G in de naam G-voetbal slaat overigens niet op de term ‘gehandicapten’. Dat is een veelvoorkomend misverstand.

Voordat gestart werd met G-voetbal was er al een categorie F. Wie kent immers niet onze kleinste spelertjes, de F-jes. Met de komst van een nieuwe categorie voetbal, werd logischerwijs de volgende letter van het alfabet gekozen. De letter G. Het G-voetbal was geboren.

De aftrap in 1992

De start van het G-voetbal dateert al van voor 1992 via het Gezinsvervangend Tehuis in Heythuysen (PSW). Dit gebeurde onder leiding van Rob Kiggen, destijds werkzaam bij PSW en oud lid van onze vereniging. Er werd destijds voornamelijk zaalvoetbal gespeeld.

In oktober 1992 startte de KNVB afdeling Limburg via aangesloten vereniging met G-voetbal door heel Limburg. S.V. Heythuysen heeft middels een advertentie in het toenmalige huis-aan-huisblad ‘De Streekbode’ een oproep geplaatst om het G-voetbal in Heythuysen op te starten.

Wim Reijnen en Rob Kiggen zijn samen met een aantal spelers enthousiast van start gegaan waarna vervolgens op 3 januari 1993 de eerste wedstrijd gespeeld werd tijdens het Kerstzaalvoetbaltoernooi van onze vereniging.

• 1992 – Start G-voetbal

• Januari 1993 – Eerste wedstrijd

• 1995 – Uitreiking 1e prestatiebokaal

• 2004 – Start G-jeugd

• 2006 – 2e G-seniorenteam

• 2008 – 1e Vester Stappers Trofee

• 2009 – Limburgs kampioen zaalvoetbal

• 2011 – Winnaar interland Nederland – BelgiĆ«

• 2012 – 20 jaar G-voetbal in Heythuysen

• 2022 – 30 jaar G-voetbal in Heythuysen

Ook voetballen?

Wil jij ook voetballen bij het G-voetbal van S.V. Heythuysen?

Meld je dan onderstaand aan.